تماشای تلویزیون بدون توجه به محتوای آن، تاثیرهای نامطلوب متعددی بر توان یادگیری کودک می گذارد. به این ترتیب که اولاً باعث بی قراری شده و تمرکز کردن را مشکل می کند. کودکانی که بیش از 4 ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، معمولاً نمی توانند بیشتر از چند دقیقه در روز با بازی یا پازل معین سرگرم شوند، علت این امر احتمالاً این است که تغییر دائم صحنه های تلویزیون توانایی آنان را برای پرداختن به یک فعالیت معین مختل می کند. دوم این که برخلاف انتظار بیشتر والدین، نتیجه تحقیقات حاکی از آن است که دایره لغات کودکانی که زمان درازی تلویزیون می بینند به گستردگی آن هایی که کمتر تلویزیون می بینند نیست، چون کودکان برای یادگیری لغات جدید باید چیزی را که می شنوند تمرین کند. سوم، تلویزیون در یادگیری روش مطالعه و خواندن، اختلال ایجاد می کند. برخی تحقیقات نشان داده وقتی تلویزیون وارد خانه ای می شود مهارت های کتاب خواندن در کودکان آن خانه کندتر از کودکانی است که تلویزیون ندارند و بالاخره این که تماشای زیاد تلویزیون موجب می شود جاذبه ی دنیای اطراف برای کودکان کمتر شود و باعث انفعال کودک می شود.